Ustawa o koronawirusie — regulacje dotyczące pracownika

Ustawa z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. z 2020 r. poz. 374)

W dniu 8 mar­ca 2020 r. weszła w życie usta­wa z dnia 2 mar­ca 2020 r. (Dz. U z 2020 r. poz. 374) o szcze­gól­nych roz­wią­za­niach zwią­za­nych z zapo­bie­ga­niem, prze­ciw­dzia­ła­niem i zwal­cza­niem COVID-19, innych cho­rób zakaź­nych oraz wywo­ła­nych nimi sytu­acji kry­zy­so­wych — zwa­na dalej usta­wą o koro­na­wi­ru­sie. Usta­wo­daw­ca w usta­wie o koro­na­wi­ru­sie ure­gu­lo­wał mię­dzy inny­mi sytu­ację pra­cow­ni­ka zwią­za­ną z roz­prze­strze­nia­niem się i zwal­cza­niem skut­ków koro­na­wi­ru­sa.

Usta­wo­daw­ca na pod­sta­wie usta­wy o koro­na­wi­ru­sie wprowadził:

  1. Pra­cę zdal­ną.
  2. Dodat­ko­wy zasi­łek opie­kuń­czy.

Ustawa z dnia 31 marca 2020 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2020 poz. 568)

Usta­wo­daw­ca usta­wą z dnia 31 mar­ca 2020 r. o zmia­nie usta­wy o szcze­gól­nych roz­wią­za­niach zwią­za­nych z zapo­bie­ga­niem i zwal­cza­niem COVID-19, innych cho­rób zakaź­nych oraz wywo­ła­nych nimi sytu­acji kry­zy­so­wych oraz nie­któ­rych innych ustaw (Dz. U. z 2020 poz. 568) zmo­dy­fi­ko­wał zasa­dy ubie­ga­nia się o zasi­łek dodat­ko­wy. Ponad­to, zosta­ło roz­sze­rzo­ne zasto­so­wa­nie prze­pi­sów doty­czą­cych pra­cy zdalnej.

Ustawa z dnia 31 marca 2020 r. o zmianie niektórych ustaw w zakresie systemu ochrony zdrowia związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 (Dz. U. z 2020 r. poz. 567)

Usta­wo­daw­ca usta­wą dnia 31 mar­ca 2020 r. o zmia­nie nie­któ­rych ustaw w zakre­sie sys­te­mu ochro­ny zdro­wia zwią­za­nych z zapo­bie­ga­niem, prze­ciw­dzia­ła­niem i zwal­cza­niem COVID-19 (Dz. U. z 2020 r. poz. 567) ure­gu­lo­wał kwe­stię świad­czeń dodat­ko­wych dla osób wyko­nu­ją­cych zawo­dy medyczne.

Praca zdalna

Zgod­nie z usta­wą o koro­na­wi­ru­sie pra­co­daw­ca może pole­cić swo­je­mu pra­cow­ni­ko­wi wyko­ny­wa­nie pra­cy w spo­sób zdal­ny, czy­li poza miej­scem jej sta­łe­go wyko­ny­wa­nia. O każ­do­ra­zo­wym zle­ce­niu pra­cow­ni­ko­wi wyko­ny­wa­nia pra­cy w spo­sób zdal­ny zawsze będzie decy­do­wał pracodawca.

Przesłanki wydania polecenia wykonywania pracy w sposób zdalny 

Pra­cow­nik może wyko­ny­wać pra­cę zdal­nie wyłącz­nie na pole­ce­nie swo­je­go pra­co­daw­cy przez ści­śle ozna­czo­ny czas oraz wyłącz­nie w celu prze­ciw­dzia­ła­nia koro­na­wi­ru­so­wi.

Pra­co­daw­ca nie może więc na przy­kład zle­cić pra­cow­ni­ko­wi wyko­ny­wa­nie pra­cy zdal­nie do cza­su odwo­ła­nia pan­de­mii koro­na­wi­ru­sa. Pra­co­daw­ca musi podać ści­śle okre­ślo­ny czas, w trak­cie któ­re­go pra­cow­nik będzie wyko­ny­wał pra­cę zdal­nie. Pra­co­daw­ca może więc na przy­kład wska­zać, że pra­cow­nik będzie wyko­ny­wał pra­cę zdal­nie przez okres dwóch tygo­dni lub na przy­kład do dnia 30 mar­ca 2020 r.

Pra­co­daw­ca może zle­cić pra­cow­ni­ko­wi wyko­ny­wa­nie pra­cy zdal­nej wyłącz­nie w celu prze­ciw­dzia­ła­nia koro­na­wi­ru­so­wi. Pra­co­daw­ca, na pod­sta­wie usta­wy o koro­na­wi­ru­sie, nie może więc zle­cić swo­je­mu pra­cow­ni­ko­wi pra­cy zdal­nej z powo­du remon­tu w zakła­dzie pracy.

Odpowiednie zastosowanie przepisów dotyczących pracy zdalnej

Prze­pis doty­czą­cy pra­cy zdal­nej sto­su­je się odpo­wied­nio do sto­su­je się odpo­wied­nio do funkcjonariuszy:

  1. Służb wymie­nio­nych w prze­pi­sach o zaopa­trze­niu eme­ry­tal­nym funk­cjo­na­riu­szy Poli­cji oraz ich rodzin
  2. Agen­cji Bez­pie­czeń­stwa Wewnętrz­ne­go oraz ich rodzin.
  3. Agen­cji Wywia­du oraz ich rodzin..
  4. Służ­by Kontr­wy­wia­du Woj­sko­we­go oraz ich rodzin..
  5. Służ­by Wywia­du Woj­sko­we­go oraz ich rodzin..
  6. Cen­tral­ne­go Biu­ra Anty­ko­rup­cyj­ne­go oraz ich rodzin..
  7. Stra­ży Gra­nicz­nej oraz ich rodzin.
  8. Służ­by Ochro­ny Pań­stwa oraz ich rodzin..
  9. Pań­stwo­wej Stra­ży Pożar­nej oraz ich rodzin.
  10. Służ­by Cel­no-Skar­bo­wej oraz ich rodzin.
  11. Służ­by Wię­zien­nej oraz ich rodzin.

Dodatkowy zasiłek opiekuńczy

Zgod­nie z usta­wą o koro­na­wi­ru­sie pra­cow­ni­ko­wi przy­słu­gu­je dodat­ko­wy zasi­łek opie­kuń­czy z tytu­łu spra­wo­wa­nia opie­ki nad dziec­kiem przez okres nie dłuż­szy niż 14 dni. Okres dodat­ko­we­go zasił­ku opie­kuń­cze­go nie wli­cza się do okre­su pobie­ra­nia zwy­kłe­go zasił­ku opie­kuń­cze­go. Nale­ży rów­nież wska­zać, że w trak­cie pobie­ra­nia dodat­ko­we­go zasił­ku opie­kuń­cze­go ubez­pie­czo­ne­mu nie przy­słu­gu­je pra­wo do pod­sta­wo­we­go zasił­ku opie­kuń­cze­go.

Dodatkowy zasiłek opiekuńczy — przesłanki

Dodatkowy zasiłek opiekuńczy z tytułu opieki nad dzieckiem

W celu docho­dze­nia przez pra­cow­ni­ka (zwol­nio­ne­go od wyko­ny­wa­nia pra­cy z powo­du koniecz­no­ści oso­bi­ste­go spra­wo­wa­nia opie­ki nad dziec­kiem) dodat­ko­we­go zasił­ku opie­kuń­cze­go z tytu­łu opie­ki nad dziec­kiem nale­ży łącz­nie speł­nić nastę­pu­ją­ce przesłanki:

  1. Zamknię­cie z powo­du koro­na­wi­ru­sa żłob­ka, klu­bu dzie­cię­ce­go, przed­szko­la lub szko­ły do któ­rych uczęsz­cza dziec­ko pra­cow­ni­ka albo nie­moż­ność spra­wo­wa­nia opie­ki nad dziec­kiem przez nia­nię lub dzien­ne­go opie­ku­na z powo­du COVID-19.
  2. Dziec­ko pracownika: 
    • nie ma ukoń­czo­ne­go 8 roku życia lub
    • legi­ty­mu­je się się orze­cze­niem o znacz­nym lub umiar­ko­wa­nym stop­niu nie­peł­no­spraw­no­ści do ukoń­cze­nia 18 lat albo orze­cze­niem o nie­peł­no­spraw­no­ści lub orze­cze­niem o potrze­bie kształ­ce­nia specjalnego.
  3. Poza pra­cow­ni­kiem nie ma innych człon­ków rodzi­ny, któ­rzy pozo­sta­ją z nim we wspól­nym gospo­dar­stwie domo­wym, mogą­cych zapew­nić opie­kę dziec­ku. Nie doty­czy to jed­nak opie­ki spra­wo­wa­nej nad dziec­kiem w wie­ku do 2 lat. 
Dodatkowy zasiłek opiekuńczy z tytułu opieki nad dorosłą osobą niepełnosprawną

W celu docho­dze­nia przez pra­cow­ni­ka (zwol­nio­ne­go od wyko­ny­wa­nia pra­cy z powo­du koniecz­no­ści oso­bi­ste­go spra­wo­wa­nia opie­ki nad doro­słą oso­bą nie­peł­no­spraw­ną) dodat­ko­we­go zasił­ku opie­kuń­cze­go z tytu­łu opie­ki nad doro­słą oso­bą nie­peł­no­spraw­ną nale­ży speł­nić łącz­nie nastę­pu­ją­ce przesłanki:

  1. Zamknię­cie szko­ły, ośrod­ka rewa­li­da­cyj­no-wycho­waw­cze­go, ośrod­ka wspar­cia, warsz­ta­tu tera­pii zaję­cio­wej lub innej pla­ców­ki poby­tu dzien­ne­go o podob­nym cha­rak­te­rze z powo­du COVID-19, do któ­rych uczęsz­cza doro­sła oso­ba niepełnosprawna.
  2. Poza pra­cow­ni­kiem nie ma innych człon­ków rodzi­ny, któ­rzy pozo­sta­ją z nim we wspól­nym gospo­dar­stwie domo­wym, mogą­cych zapew­nić opie­kę doro­słej oso­bie niepełnosprawnej.
Dodatkowy zasiłek opiekuńczy dla osób wykonujących zawody medyczne

Oso­ba wyko­nu­ją­ca zawód medycz­ny w rozu­mie­niu usta­wy z dnia 15 kwiet­nia 2011 r. o dzia­łal­no­ści lecz­ni­czej (Dz.U. z 2020 r. poz. 295) nie tra­ci pra­wa do dodat­ko­we­go zasił­ku opie­kuń­cze­go, jeże­li w trak­cie pobie­ra­nia dodat­ko­we­go zasił­ku opie­kuń­cze­go świad­czy pra­cę w pod­mio­cie lecz­ni­czym w ramach dyżu­ru medycz­ne­go w godzi­nach innych niż czas zwol­nie­nia od wyko­ny­wa­nia pra­cy w związ­ku z oso­bi­stym spra­wo­wa­niem opie­ki nad mało­let­nim dziec­kiem lub doro­słą oso­bą nie­peł­no­spraw­ną (opie­ka nad oso­ba­mi, o któ­rych mowa wyżej) oraz poza nor­mal­ny­mi godzi­na­mi pracy.

Nale­ży rów­nież wska­zać, że jeże­li oso­ba wyko­nu­ją­ca zawód medycz­ny pod­le­ga obo­wiąz­ko­wej kwa­ran­tan­nie lub izo­la­cji w warun­kach domo­wych, o któ­rej mowa w prze­pi­sach o zapo­bie­ga­niu oraz zwal­cza­niu zaka­żeń i cho­rób zakaź­nych u ludzi, lecz świad­czy pra­cę zdal­ną na rzecz pod­mio­tu wyko­nu­ją­ce­go dzia­łal­ność lecz­ni­czą lub udzie­la świad­czeń zdro­wot­nych za pośred­nic­twem sys­te­mów tele­in­for­ma­tycz­nych lub sys­te­mów łącz­no­ści, to nie tra­ci ona pra­wa do dodat­ko­we­go zasił­ku opie­kuń­cze­go.

Przedłużenie okresu pobierania zasiłku dodatkowego

Rada Mini­strów roz­po­rzą­dze­niem, w celu prze­ciw­dzia­ła­nia COVID-19, może okre­ślić dłuż­szy okres pobie­ra­nia dodat­ko­we­go zasił­ku opie­kuń­cze­go z tytu­łu opie­ki nad dziec­kiem lub oso­bą nie­peł­no­spraw­ną, bio­rąc pod uwa­gę okres na jaki zosta­ły zamknię­te żłob­ki, klu­by dzie­cię­ce, przed­szko­la, szko­ły, pla­ców­ki poby­tu dzien­ne­go oraz inne pla­ców­ki lub okres nie­moż­no­ści spra­wo­wa­nia opie­ki przez nia­nie lub opie­ku­nów dziennych.

Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 10 kwietnia 2020 r. w sprawie określenia dłuższego okresu pobierania dodatkowego zasiłku opiekuńczego w celu przeciwdziałania COVID-19

Rada Mini­strów roz­po­rzą­dze­niem z dnia 10 kwiet­nia 2020 r. w spra­wie okre­śle­nia dłuż­sze­go okre­su pobie­ra­nia dodat­ko­we­go zasił­ku opie­kuń­cze­go w celu prze­ciw­dzia­ła­nia COVID-19 (Dz. U. z 2020 r. poz. 656) wydłu­ży­ła okres przy­słu­gi­wa­nia dodat­ko­we­go zasił­ku opie­kuń­cze­go z tytu­łu opie­ki nad dziec­kiem lub oso­bą nie­peł­no­spraw­ną. Zgod­nie z tym roz­po­rzą­dze­niem dodat­ko­wy zasi­łek opie­kuń­czy przy­słu­gu­je przez okres na jaki zosta­ły zamknię­te żłob­ki, klu­by dzie­cię­ce, przed­szko­la, szko­ły, pla­ców­ki poby­tu dzien­ne­go oraz inne pla­ców­ki lub w związ­ku z nie­moż­no­ścią spra­wo­wa­nia opie­ki przez nia­nie lub opie­ku­nów dzien­nych z powo­du COVID-19, jed­nak nie dłu­żej niż do dnia 26 kwiet­nia 2020 r.

Roz­po­rzą­dze­nie Rady Mini­strów z dnia 10 kwiet­nia 2020 r. w spra­wie okre­śle­nia dłuż­sze­go okre­su pobie­ra­nia dodat­ko­we­go zasił­ku opie­kuń­cze­go w celu prze­ciw­dzia­ła­nia COVID-19 (Dz. U. z 2020 r. poz. 656) weszło w życie w dniu 10 kwiet­nia 2020 r., lecz obo­wią­zu­je ono z mocą wstecz­ną od dnia 9 kwiet­nia 2020 r.

Zasiłek chorobowy dla osób wykonujących zawód medyczny

Zgod­nie z usta­wą o szcze­gól­nych roz­wią­za­niach zwią­za­nych z zapo­bie­ga­niem i zwal­cza­niem COVID-19, innych cho­rób zakaź­nych oraz wywo­ła­nych nimi sytu­acji kry­zy­so­wych, w okre­sie ogło­sze­nia sta­nu zagro­że­nia epi­de­micz­ne­go lub sta­nu epi­de­mii ubez­pie­czo­ne­mu wyko­nu­ją­ce­mu zawód medycz­ny zatrud­nio­ne­mu w pod­mio­cie lecz­ni­czym, w okre­sie pod­le­ga­nia obo­wiąz­ko­wej kwa­ran­tan­nie lub izo­la­cji w warun­kach domo­wych, o któ­rych mowa w prze­pi­sach o zapo­bie­ga­niu oraz zwal­cza­niu zaka­żeń i cho­rób zakaź­nych u ludzi, wyni­ka­ją­cych z pozo­sta­wa­nia w stycz­no­ści z oso­ba­mi cho­ry­mi z powo­du COVID-19 w związ­ku wyko­ny­wa­niem obo­wiąz­ków wyni­ka­ją­cych z zatrud­nie­nia w pod­mio­cie lecz­ni­czym oraz w cza­sie nie­zdol­no­ści do pra­cy z powo­du COVID-19 powsta­łej w związ­ku wyko­ny­wa­niem obo­wiąz­ków wyni­ka­ją­cych z zatrud­nie­nia w pod­mio­cie lecz­ni­czym przy­słu­gu­je zasi­łek cho­ro­bo­wy, któ­re­go mie­sięcz­ny wymiar wyno­si 100% pod­sta­wy wymia­ru zasił­ku obli­czo­nej na pod­sta­wie prze­pi­sów usta­wy o świad­cze­niach pie­nięż­nych z ubez­pie­cze­nia spo­łecz­ne­go w razie cho­ro­by i macierzyństwa.

Ponad­to, jeże­li oso­ba wyko­nu­ją­ca zawód medycz­ny pod­le­ga obo­wiąz­ko­wej kwa­ran­tan­nie lub izo­la­cji w warun­kach domo­wych, o któ­rej mowa w prze­pi­sach o zapo­bie­ga­niu oraz zwal­cza­niu zaka­żeń i cho­rób zakaź­nych u ludzi, lecz świad­czy pra­cę zdal­ną na rzecz pod­mio­tu wyko­nu­ją­ce­go dzia­łal­ność lecz­ni­czą lub udzie­la świad­czeń zdro­wot­nych za pośred­nic­twem sys­te­mów tele­in­for­ma­tycz­nych lub sys­te­mów łącz­no­ści, to nie tra­ci ona pra­wa do zasił­ku cho­ro­bo­we­go.

Porady Prawne Online

Kan­ce­la­ria Adwo­kac­ka Adwo­kat Damian Mur­dza w Rze­szo­wie udzie­la porad praw­nych onli­ne, w tym porad praw­nych z zakre­su pra­wa pra­cy. Wię­cej infor­ma­cji mogą Pań­stwo zna­leźć w zakład­ce Pora­dy Praw­ne Online.

Bezpłatne porady prawne

Klien­ci Kan­ce­la­rii Adwo­kac­kiej Adwo­kat Damian Mur­dza w Rze­szo­wie mogą uzy­skać od adwo­ka­ta bez­płat­ną pomoc praw­ną z zakre­su pra­wa pra­cy. Wię­cej infor­ma­cji w zakład­ce Bez­płat­ne pora­dy prawne

Stan praw­ny na dzień 11.04.2020 r.

Scroll to Top
Call Now Button